Ritmul săptămânii

Este recunoscută de către toate sistemele antropologice corelația strânsă a ritmurilor biologice umane cu marile ritmuri diurne, lunare, anuale și cu cele condiționate de segmente specifice ale existenței ritmurile de înnoire a celulelor organismului, ritmurile organelor, etc. Bazându-se pe această cunoaștere profundă a ființei umane și a legăturilor indisolubile cu natura și cu universul, Rudolf Steiner și-a fundamentat sistemul pedagogic pe o respectare și o aplicare generală a ritmului în educarea armonioasă și sănătoasă a copilului.

Ritmul este foarte important pentru că oferă copiilor anumite elemente constante și de siguranță pe care ei le pot folosi ca repere.

În grădiniţa Waldorf se practică sistemul de predare în epoci, adică aceleaşi conţinuturi sunt repetate pe o perioadă de 2-4 săptămâni. Aceasta permite copilului să parcurgă întregul proces (învăţare, repetare, verificare) prin care se familiarizează cu noile conţinuturi, le însoţeşte, le poate aprofunda prin exersare, apoi le interiorizează, ca mai târziu să le poată folosi.

Pe durata unei epoci sunt stabilite activităţi specifice pentru fiecare zi a săptămânii, activitatea fiind repetată odată cu revenirea zilei corespunzătoare. De exemplu: luni – desen și limbă străină, marţi – activitate gospodărească, miercuri – activitate practică, joi – euritmie și modelaj, vineri – pictură și muzică.

De asemenea, fiecărei zile îi este atribuit un anumit aliment și o anumită cereală. De exemplu luni avem orez și supă de găluște, marți orz și iaurt, miercuri este ziua de supă cremă de mei cu crutoane, joi este pâinica de secară și ciroba de legume cu amaranth, vineri sunt fursecurile de ovăz cu alune de pădure.

Prin trăirea acestui ritm, copiii învaţă să deosebească zilele săptămânii, succesiunea şi denumirea lor (de exemplu lunea activitatea este desenul, iar alimentul ales este orezul).