Pedagogia Waldorf Christophori

În alcătuirea programului zilnic este respectat ritmul specific al respiraţiei, care presupune o inspiraţie şi o expiraţie, adică alternanţa dintre concentrare şi relaxare.

Ținând cont de acest lucru, programul unei zile se desfășoară astfel:

08.00-08.30 Sosirea copiilor, salutul de dimineață

08.30-09.00 Micul dejun

09.30-10.15 Jocul liber, ordonarea jucăriilor

10.15-10.30 Joc ritmic

10.30-10.45 Gustare

10.45-12.30 Joc în aer liber/opționale

12.30-13.00 Basmul

13.00-13.45 Masa de prânz

13.45–16.30 Somnul de după-miază

16.30–17.00 Gustare

17.00-18.30 Jocuri libere și de grup, joc în aer liber

O zi de grădiniță

Noi îi învățăm în primul rând pe copii să învețe să se joace din nou. Ei sunt atât de obișnuiți să fie stimulați din exterior, încât au ajuns să nu mai aibă inițiative proprii la joacă. Este firesc așadar să sădim în copii însușiri precum independența și acțiunea conformă propriei voințe.

Ritmul săptămânii

Este recunoscută de către toate sistemele antropologice corelația strânsă a ritmurilor biologice umane cu marile ritmuri diurne, lunare, anuale și cu cele condiționate de segmente specifice ale existenței – ritmurile de înnoire a celulelor organismului, ritmurile organelor, etc. Bazându-se pe această cunoaștere profundă a ființei umane și a legăturilor indisolubile cu natura și cu universul, Rudolf Steiner și-a fundamentat sistemul pedagogic pe o respectare și o aplicare generală a ritmului în educarea armonioasă și sănătoasă a copilului.

Ritmul este foarte important pentru că oferă copiilor anumite elemente constante și de siguranță pe care ei le pot folosi ca repere.

În grădiniţa Waldorf se practică sistemul de predare în epoci, adică aceleaşi conţinuturi sunt repetate pe o perioadă de 2-4 săptămâni. Aceasta permite copilului să parcurgă întregul proces (învăţare, repetare, verificare) prin care se familiarizează cu noile conţinuturi, le însoţeşte, le poate aprofunda prin exersare, apoi le interiorizează, ca mai târziu să le poată folosi.

Pe durata unei epoci sunt stabilite activităţi specifice pentru fiecare zi a săptămânii, activitatea fiind repetată odată cu revenirea zilei corespunzătoare. De exemplu: luni – desen și limbă străină, marţi – activitate gospodărească, miercuri – activitate practică, joi – euritmie și modelaj, vineri – pictură și muzică.

De asemenea, fiecărei zile îi este atribuit un anumit aliment și o anumită cereală. De exemplu luni avem orez și supă de găluște, marți orz și iaurt, miercuri este ziua de supă cremă de mei cu crutoane, joi este pâinica de secară și ciroba de legume cu amaranth, vineri sunt fursecurile de ovăz cu alune de pădure.

Prin trăirea acestui ritm, copiii învaţă să deosebească zilele săptămânii, succesiunea şi denumirea lor (de exemplu lunea activitatea este desenul, iar alimentul ales este orezul).

 Sărbătorile anului

În Grădinița Waldorf Christophori o orientare esențială pentru activitatea pe care o desfășurăm cu copiii este dată de ciclul anului. În acest sens, educatoarele împletesc trăirea legată de anotimpuri cu pregătirea sărbătorilor, prin ceea ce se întâmplă în jocul în cerc, în basm și prin schimbarea aspectului mesei anotimpurilor.

Fiecare sărbătoare are două fețe: una exterioară, care este intim legată de ciclul anului, și una interioară, care acționează ca o amintire și împiedică neglijarea unor procese sufletești importante. 

Astfel am închis cercul sărbătorilor anului. Şi în acest caz, ca şi în cel al descrierii unei zile, ritmul care străbate ca o respiraţie întregul an, poate fi perceput ca având un efect benefic. Copiii percep în profunzime și componenta sufletească a mediului, reacționând cu întreaga ființă, prin gesturi și atitudini, pentru că relația pe care o are copilul mic cu lumea se bazează pe o încredere și deschidere care nu vor mai fi regăsite în niciun alt moment al vieții.